Mechaniczne uszczelnienia czołowe są stworzone specjalnie do aplikacji w ruchu obrotowym i działania w nadzwyczaj trudnych warunkach otoczenia, wykazując dużą odporność na zużycie ścierne i zapobiegając przedostawaniu się szkodliwych mediów zewnętrznych. Mechaniczne uszczelnienia czołowe znane są pod nazwami uszczelnień czołowych, uszczelnień czołowych wysokoobciążalnych, uszczelnień o długiej żywotności, uszczelnień pływających, dwustożkowych lub torusowych.
Typ DO
- jest najbardziej popularną formą, używającą O-Ringa jako drugiego elementu uszczelniającego
Schemat typu DO
Typ DF
- posiada elastomer o przekroju poprzecznym w kształcie rombu jako drugi element uszczelniający.
Schemat typu DF
Oba typy składają się z dwóch identycznych pierścieni metalowych ,umieszczonych w dwóch oddzielnych zabudowach, zwróconych czołowo do siebie dotartymi powierzchniami roboczymi.
Metalowe pierścienie są centrowane w zabudowie poprzez element elastomerowy. Jedna połowa mechanicznego uszczelnienia czołowego pozostaje statyczna, podczas gry druga obraca się ślizgając po powierzchni roboczej.
Zastosowanie:
- pojazdy gąsienicowe, np. koparki, buldożery;
- systemy taśmociągów;
- maszyny ciężarowe;
- osie;
- maszyny drążące tunele;
- maszyny rolnicze;
- maszyny górnicze.